Vacker juli med värdslig dramatik

Nu när sommarsemestern börjar närma sig sitt allra sista slut tänker jag ofta på dikten ”Slut på sommarlovet” jag skrev om här för fem år sedan. Den där upplevelsen när varje timme ”äger en särskild kraft som måste vinnas ut”. Snart har jag vunnit ut allt som fanns i denna semester.

Mina sommarsemestrar ser ju ungefär likadana ut varje år med resor till Misterhult/Småland, Österlen/Skåne och Halmstad/Halland så det blir liksom inte så att jag skriver så mycket mer om det. Denna semester har varit en typisk sådan vädermässigt lyckad semester, vilket gjort att jag verkligen inte behövt söka mig utomlands för vackert väder. Tacksam!

Men det finns även dramatik som ofta infunnit sig under julimånaden. Det som hände under min semester 2011 var katastrofen på Utöya. Fortfarande svårt att förstå att det hänt. Denna sommar är det Nice och den förfärliga som hände där på strandpromenaden som kommer att stanna i minnet. Liksom den troligen mer eller mindre fejkade statskuppen i Turkiet som gav den alltmer totalitäre president Erdogan allt större möjligheter att kontrollera sitt land och sakta förvandla det till en diktatur. På så vis distanserar han sig mer och mer från EU.

På det privata planet har jag också haft möjlighet att smaka på den av mig tidigare omskrivna läsken Car, ja eller åtminstone få en uppfattning om hur den smakade. Genom informativa kommentarer från mina läsare har jag fått informationen att dagens Zingo Tropical är väldigt nära röda Car i smaken. Den gillade jag!

 

Kommentera

