30 år sen första Hultsfredsfestivalen ikväll den 9 augusti

Ikväll är det prick 30 år sen första Hultsfredsfestivalen – mitt Woodstock – och min tacksamma tanke går nu speciellt till Olle Ljungström och Freddie Wadling som båda nyss gått ur tiden, men som då gjorde oförglömliga intryck med Reeperbahn respektive Blue for Two.

Jag har vid flera tidigare tillfällen berört festivalen i bloggar om Reeperbahn, Olle L, Freddie W och Pushtwangers så jag begränsar mig ikväll till att lägga upp några av mina egenhändigt plåtade och framkallade originalfoton. Fotona är mina egenhändigt plåtade och framkallade, repiga men starka att återse. Kärlek!

Olle Ljungström 86
Olle Ljungström på Hultsfreds Stora scen, 9 augusti 1986

Danne Sundqvist 86
Danne Sundqvist, 1986

Eddie Sjöberg 86
Eddie Sjöberg, 1986

Vilken fantastiskt legendarisk festivalupplevelse för 18-åringen – min allra första vilken öppnade dörren till en för mig helt ny värld. En milstolpe i mitt liv.

Wadling
Freddie Wadling med Blue for Two 1986-87. Den här bilden har jag inte tagit själv, men det var precis så här Freddie såg ut på scen då. Snacket och mytbildningen var redan i full gång: ”han är dödssjuk och lever bara högst ett halvår till…”.

Tur att de hade fel, Freddie – och Olle – fick 30 år till. Men om det visste vi förstås ingenting den vackra augustikvällen när det för första gången begav sig på Hultsfreds festivalområde.

Festivalen kryddades även med The Triffids, Pushtwangers, Erasure, Pojken med Grodan i Pannan, och Sator Codex. En skön mix som visar på en då snabbt växande musikalisk bredd.

Kommentera

