Historiens mest förolämpande ”diplomatiska” brev

Det avskyvärda anfallskrig som Putin dragit igång i Ukraina har nu pågått i mer än en månad. Månaden mars 2022 kommer att ihågkommas som en fruktansvärd månad av krig och oro i Europa. En tid då Europa och världen gick in i en ny historisk fas. 

Många fasansfulla bilder av den ryska agressiva terrorna har vi tvingats se, men en och annan ljusglimt har också passerat revy. Här är en sådan, en personlig favorit. 

Jag kan inte annat än älska de ukrainska soldaternas humor. I denna svåraste stund gör de en modern version av Ilja Repins berömda målning när de ukrainska zaporog-kosackerna skrev historiens troligen mest förolämpande ”diplomatiska” brev till sultanen som hotade deras frihet 1676.

Nu 346 år senare är det en annan mäktig ledare som hotar Ukrainas frihet. Måtte han ha lika liten framgång som sultanen att kuva det fria Ukraina!

Ukrainska armén
De ukrainska soldaternas fotografi: Ukraina 2022

Kosackerna
Ilja Repins målning: Ukraina 1676

Dick Harrison berättar mer om både tavlan och det oerhört förolämpande innehållet i brevet, se länken längst ned. Brevet är så grovt och brutalt förolämpande att jag misstänker att WordPress skulle stänga av mig om jag bifogade brevet i klartext…

Men först, detta var vad sultanen skrivit till kosackerna. Deras svar var en totalt förolämpande ironi kopplat till sultanens alla titlar…

”Sultan Mehmet IV till Zaporogkosackerna.
Jag, Sultanen; Muhammeds son, solens och månens broder, Guds barnbarn och ställföreträdare, härskare över konungarikena Makedonien, Babylon, Jerusalem och Stora och Lilla Egypten, kejsarnas kejsare, härskarnas härskare, en oefterliknelig riddare, aldrig besegrad, den ståndaktige väktaren av Herrens grav, själve Guds beskyddare, muslimernas hopp och tröst, de kristnes förlägenhet och store försvarare – beordrar er, Zaporogkosacker, att frivilligt och utan att göra motstånd underkasta Eder Mig, och icke längre störa Mig med Edra angrepp.
Den turkiske sultanen Mehmet IV”

Lämna en kommentar