En dröm som inte bleknar – mästerverket 11.22.63

Förra helgen, i lördags morse, läste jag så ut Stephen King-romanen som så fullständigt fångade mig. Jag var alldeles tagen. Satt en stund efteråt och bara tittade ut genom fönstret på den vackra höstdag som just börjat utanför. Jag var full av tankar kring de frågor boken ställt om vägvalen i livet och de paradoxer som skulle uppstå om tidsresor var möjliga.  Boken stannar kvar som en dröm som inte bleknar. Den behåller sitt grepp.

Jag kan inte säga annat än att denna bok är ett mästerverk, så välresearchad och trovärdig i all sin otrolighet. Jag har nu sett ett flertal intervjuer med Mr King, men det verkar dock tyvärr som att detta med historisk fiction var en engångsföreteelse. Tyvärr.

yellow-card-man-stephen-king
”The Yellow Card Man” – på vakt vid tidsporten, grafik av Darek Kocurek (klicka för större bild)

11-22-63-stephen-king-Derry
”Ford Sunliner Convertible ’54”, George Ambersons/Jake Eppings förtjusande röda Ford Sunliner cab på besök i det mytiska Derry, Maine, hösten 1958, grafik av Darek Kocurek (klicka för större bild)

Jag har fascinerats av den polske konstnären Darek Kocureks suggestiva grafiska bilder inspirerade av ”11.22.63”. Kocurek har gjort illustrationer till många av Stephen Kings böcker och det är väldigt tydligt att den här killen har känslan för dessa mörka, förtrollade världar. Jag tycker Kocurek gjort några av de absolut bästa Stephen King-illustrationer jag någonsin sett.

Kocureks webbplats hittar du här, värd ett besök!

Kocurek Derry King 11.22.63
”The Man with the Sledgehammer” – en galning i sann Jack Torrance/Shining-tradition (Klicka för större bild).

Korucek Derry King 11.22.63
”The fallen Smokestack at the abandoned Kitchener Ironworks” – den fiktiva staden Derry, Maine som ofta förekommer i Kings berättelser bjuder på många suggestiva och kusligt välbeskrivna miljöer (Klicka för större bild).

Lämna en kommentar