Darins kväll i ”Så mycket bättre” och så något om Maja Ivarsson och Karin Wistrand

Darin Zanyar var igårkväll den siste av artisterna att ha sin dag och hyllas av kollegorna i TV4s ”Så mycket bättre”.

Att Darin framstår som en sympatisk, väluppfostrad och omtänksam ung man överraskar mig inte. Jag blev däremot glatt överraskad över att Darin tydligen även är upphovsman. Jag trodde att han var en renodlad performer, en mycket duktig och karismatisk sångare och det är ju gott nog. Men det smäller förstås ännu något högre för mig om han själv kan skriva en och annan av låtarna han framför.

Det var också trevligt att i gårdagens program se Darins och Maja Ivarssons uppenbara personkemi fortsätta blomma ut. Majas coola rockversion av Darins ”Want ya” var ett väldigt lämpligt val som hon också förvaltade väl. Jag fick en aha-upplevelse när jag nu åter såg Maja in action. Jag kom att tänka på Karin Wistrand i Lolita Pop en gång när det begav sig. Här finns uppenbara likheter i utseende, attribut, framtoning och utspel på scen. De är båda coola rocktjejer med samma genuina energier, pure vibes. Ja låt vara att Maja har än mer av de litet våldsamma energierna; hon är som en till 10-talet uppdaterad version av originalet Karin Wistrand.

Darin och Maja
Darin och Maja

Och lämpligen valde då också Darin att avsluta kvällens duett tillsammans med just Maja, här är länken till den: http://www.tv4.se/s%C3%A5-mycket-b%C3%A4ttre/klipp/darin-maja-want-ya-2246921

Men det för mig mest minnesvärda i gårdagskvällens program var Darins starka känslor när han berättade om sina föräldrars dramatiska flykt från Saddam Husseins Irak 1980 just när kriget mot Iran bröt ut. Jag förstår att de kom från irakiska Kurdistan och att Darins pappa inte kände sig särskilt motiverad att offra sitt liv för Saddam i det meningslösa kriget mot Iran. Deras flykt tog dem genom Europa till Sverige där de landade i juli 1982. Fem år senare föddes Darin som numer är en av de kändisar som hälsar alla besökare välkomna till Stockholm och Sverige. Det är en vacker framgångssaga för familjen Zanyar och Sverige!

Och så hoppar vi tillbaka till sidospåret Karin Wistrand och Maja Ivarsson… Jag såg ju Lolita Pop live vid ett antal tillfällen i det sena 80-talet, men för att ni som inte gjorde det eller kanske inte ens hört talas om dem ska förstå vad jag menar har jag plockat fram en gammal goding med Lolita Pop; här är ”Mind your eye” från 1987, för övrigt samma år som Darin föddes…

Eller varför inte ”Tarzan on a big red scooter” från 1989 där Karin med sin korta svarta skinnjacka visar vem som var Sveriges första blonda genuina rockbrud. Maja Ivarsson gör det väldigt bra och är för ung för att minnas Lolita Pop så hon har säkert inte sneglat på Karin, men Karin var först och ska ha cred för det.

Men kanske är det ändå så att Karin Wistrand för den bredare publiken blev mest känd för denna popklassiker som hon gjorde tillsammans med Orup (ja ni vet han som är domare i X-factor) anno 1988:

2 svar to “Darins kväll i ”Så mycket bättre” och så något om Maja Ivarsson och Karin Wistrand”

  1. Karin sjunger också duett med Joppe Pihlgren på Docenterns Söderns Ros (märkligt nog okrediterad på samlingsplattan), en underskattad pop-pärla. En liveversion från Hultsfred går att hitta på Youtube.
    Såg Lolita någon gång sent 80-tal på Grönan, minns att de bl a hade den goda smaken att som extranummer köra Living Loving maid (Zeppelin), repsect.

    • Ja det stämmer att Karin W sjunger den duetten på plattan även om det senare under liveframträdandena i princip alltid var någon av systrarna Schultz som brukade göra det – men inspelningen från Hultsfred 92 är ju faktiskt med Karin!

Lämna en kommentar