Ni roar mig! Reeperbahn återutger rubbet

Ja fortfarande i allra högsta grad. Nu har ni åter gjort mig väldigt glad!

Dessa nyheter är mycket, mycket goda. Reeperbahn har, liksom branschkollegorna Lustans Lakejer för ett år sedan, bestämt sig för att återutge hela sin skivkatalog på CD – med förstärkning av extraspår och en live-DVD! Återutgivningen av Reeperbahns samlade produktion kommer nu i november.

Herrarna ger ut samtliga originalalbum med över 17 tidigare outgivna extraspår PLUS en hel DVD med alla liveframträdanden som gjordes på SVT mellan 1980 o 1983! ”Samlade Singlar” kommer nu för första gången på CD med många extraspår. Tajmingen är smart för detta lär bli en mycket uppskattad julklapp för alla de många fans som fortfarande anser att Reeperbahn är ett av Sveriges bästa band någonsin. Och så tycker jag.

Jag är fortfarande väldigt förtjust i Reeperbahn, deras musik och texter har funnits med mig i mitt liv så länge att det blivit som en tatuering i själen. Det är djupt personligt hur de berört och berör mig. Det är inte bara att jag under 80-talet närmast tillhörde kategorin ”fanatiska Reeperbahn fans” (att vara på plats framför stora scenen i Hultsfred augusti 86 med en jättebanderoll med Peep-Show loggan var lika självklart som efterlängtat för mig som tyvärr inte haft möjlighet att se dem tidigare)  som är anmärkningsvärt, utan det faktum att jag fortfarande lyssnar på dem ganska ofta och har stort utbyte av det. Reeperbahn är för mig Sveriges mest betydelsefulla och bästa rockband någonsin. Så fick jag det sagt.

reeperbahn.jpg

Reeperbahn, 1979
Venuspassagen ,1981
Samlade Singlar, 1982
Peep-Show, 1983
Intriger, 1983

Jag läser namnen igen och tittar på skivomslagen ovan. Det ser smakfullt ut. Det vattnas i munnen. Jag har verkligen inte tröttnat på dem än, eller ändrat uppfattning; Reeperbahn känns fortfarande helt unika. De sparsmakat poetiska texterna, den egenartade musiken, den drivande basen, de följsamma trummorna, de mjuka snygga gitarrerna, den drömmande känslan. De utvecklades från pubrock till postpunk och vilken resa det var! Jag älskar Reeperbahn nu och alltid och det känns därför väldigt rätt att puffa för deras plattor nu när samlingsboxen snart släpps! Det var och är en alldeles särskild känsla att lyssna på deras musik. Vi ska se om jag kan fånga den i ord här och nu?

Första Reeperbahn-plattan är ingen favorit för mig, utan att för den skull vara dålig. Bandet bildades i Vaxholm i slutet av 70-talet och lät från början ganska mycket som en slags mix av pubrock med starka Rolling Stones-influenser. På andra plattan “Venuspassagen” har det hänt nåt. Nu börjar de sticka ut och basisten Dan Sundquist (sedermera Sveriges störste musikproducent) och gitarristen Olle Ljungström delar broderligt på sång och låtskrivande. Läste i en annan bloggad recension där nån skrev att det var litet tråkigt, att ”Venuspassagen” var tråkig… Hmmm… Då har man inte lyssnat på låtar som ”Hjälte”, ”Förnedringen” och titelspåret. Nej tråkigt var det inte. Det var nog så annorlunda och bitvis provocerande texter, utan att för den skull följa Ebba Gröns punkmall. Nej Reeperbahn gör sin egen, mindre publikfriande grej redan här. Det börjar likna postpunk…


Reeperbahn: ”Venuspassagen”, 1981

Kanske är det för att det som skulle komma sedan var så alldeles överjordiskt bra som de första skivorna på nåt sätt kommit i kläm? Sommaren 1982 lämnar Sundquist bandet och ersätts av en av 80-talets rock-Sveriges mest mytomspunna personer, basisten Peter ”Ivarss” Ivarsson som tidigare spelat med Henrik Venants TT-Reuter och Underjordiska Lyxorkestern.  Ivarss kunde spela bas som ingen annan kunde då – och inte f-n har jag hört nån senare spela på det sättet heller. Han spelade melodier på basen och det mullrade på ett karaktäristiskt grymt vis.  (Inom parentes kan jag nämna att det är hösten 1982 som Reeperbahn gör vad de för den bredare allmänheten möjligen är mest kända för, inhoppet i ”G” som det fascistoida rockbandet ”Nürnberg 47”. En kraftigt osympatisk roll som krävde mycket mod. Samtidigt som det så tydligt framstår nu efteråt att musiken de gör är riktigt, riktigt bra!).

Hösten 1982 jobbar Reeperbahn med det som ska bli deras mästerverk, plattan ”Peep-Show”. Med i bandet vid den här tiden är förutom Olle Ljungström (sång, gitarr) även Eddie Sjöberg (sologitarr), Jan Kyhle (synthar, valthorn och kör), Peter Korhonen (trummor) och så Peter Ivarss (bas). Ja min upplevelse är verkligen att man på ”Peep-Show når en kreativ topp på denna sin fjärde platta, även om åter en del tycker att de var ännu bättre tidigare medan Danne Sundquist fortfarande var kvar i bandet. Men det var väl litet som med Beatles där Olle Ljungström/John Lennon till slut inte kunde finnas i samma band som Danne Sundquist/Paul McCartney. Lyckligtvis har dock Olle Ljungström inte blivit skjuten utan har kunnat fortsätta göra fantastisk musik under en mycket framgångsrik solokarriär på 90-talet. Vi får väl se om Dan Sundquist blir adlad snart för sina insatser inom musiken…???

Men åter till Peep Show! Reeperbahn var trots sin rutin fortfarande ett mycket ungt och hungrigt band, ”21-års rock” som bandet själv kallade plattan i en intervju när det begav sig. Bandet var oerhört tight, rytmsektionen vågar jag påstå var den absolut bästa i landet vid den här tiden med Peter Korhonen på trummor och Peter Ivarss på bas. Vilket grymt sväng! De var båda oerhört drivna och melodierna ligger därför ofta i basen och trummorna, ja det gäller de flesta av låtarna på plattan. Janne Kyhles körer och framförallt valthorn (!) lägger drömska och mystiska harmonier till melodierna. Eddie Sjöbergs litet sparsmakat smakfulla gitarr finns hela tiden med och broderar oftare ut melodierna än leder dem.

Det finns en hemlighetsfull kvalitet i plattan som jag tror är en stor del av förklaringen till varför jag älskar den så.  Det är så vackert, elegant och snyggt producerat. Plattan mixades i klassiska Air-studion i London och visst är soundet oerhört luftigt. Och det här är väl just så mycket postpunk som vi nånsin fick i Sverige!

Reeperbahn Peep Show
”Peep-Show”, 1983; här det ursprungliga LP-omslaget!

Men det är inte bara musiken som sticker ut. Texterna har den poetiskt sparsmakade kvalitet som endast Olle Ljungström kan få till i sina bästa stunder. Här blommade Ljungström ut helt, fullt och totalt som låtskrivare och textförfattare; han är helt enkelt genialisk. Varje låt på ”Peep-Show kan läsas som poesi, ren, koncentrerad sådan. Hade Olles texter varit ett grundämne skulle det varit uran, så hög är densiteten, tätheten i orden. Det är verkligen ett kvalitetsmått att se hur mycket han uttrycker med så få ord. Det är oerhört intensivt och vackert.

”Aforismer i marginalen
På vift i dagarnas skum…”

Är några rader ur låten ”Turister” som är ett typiskt exempel på Ljungströms kraftfulla poetiska språk.

”Inget händer idag
Inget hände igår
Om det är något som känns
så vill jag ha mer…”

Och dessa uppgivna rader ur ”Älskling du är som en pistol” bränner fortfarande till. Ska jag sammanfatta känslan i mina tonår med några rader från den tiden så är detta närmast på pricken. Och det var nog därför jag föll så totalt för plattan när jag var 16-17. Olle Ljungströms texter gick rätt in i mitt frustrerade tonårshjärta. Dessa klassiska rader ur ”Peep Show” sätter också fingret mitt i prick när de beskriver min frustrerade tonårsupplevelse:

”Avstånd förstärker kärlek,
precis vad som hände nyss
därför vill jag aldrig veta
hur smakar en kyss…”

Liksom dessa de allra mest klassiska orden ur låten:

”Inte är min tillvaro mörk,
jag har mitt sexliv på burk…”

Det var helt säkert många fundersamma tonårskillar i det här landet som föll för detta. Och nya generationer kommer till. Detta är tidlöst. Det är den här känslan av att känna sig annorlunda och kanske i kraft av den här musiken ändå känna sig ok, känna att det finns nån annan som är annorlunda som jag. Att det finns nån som förstår. Det satte Olle fingret på. Peep Show är full av sådana vackra citat och mystiska stämningar och harmonier. ”En okänd plats” är ett bra exempel på den ljudbild jag tänker på. När bandet fullkomligt exploderar i mullrande, maffiga, orientaliska, poetiska ”Marrakesh” är det fortfarande gåshud för mig, särskilt när jag drar på hemma i min överdimensionerade stereo modell 2007. Det är ett väldigt tryck i den låten. Och det är en platta som fortfarande håller; den har verkligen åldrats med värdighet.


Reeperbahn vid tiden då Peep-Show släpptes, 7 februari 1983 i tv-programmet Casablanca på SvT

Och avslutande spåret ”Tidsfrist” är den bästa och vackraste existentiella svenska rocklåt på temat ”att ha och inte ha” jag någonsin hört. Den här låten transformerar mig alltid till en högre energinivå när jag hör den. Det känns så starkt, så starkt… Melodin rör sig upp och ned, ödesmättad, liksom virvlar och mullrar, driven av Ivarss bas och Korhonens trummor, smyckad av Sjöbergs här ovanligt kraftfulla gitarr långt fram i ljudbilden. Olle Ljungström sjunger, pratar och skriker ut sina känslor. Det är ett 2 minuter och 45 sekunder långt utbrott av dynamisk genialiskt ungdomlig musikalisk urkraft. När det sista akustiska gitarrackordet klingar ut är det ett mycket värdigt slut på en gudabenådad rockplatta och mästerverk i sin genre.

Ljungströms poetiskt sparsmakade text är jag så gränslöst förälskad i att jag citerar den i sin helhet:

”Du har bett mig
att tänka efter
Du har bett mig
att veta bättre
När jag glömt min fråga
och bara minns ditt svar
Du äter tid
ur min hand

Jag har fått allt
och du inget
Jag har jagat
och jagats
Jag tar frister
och leker med din tid
Sånt är oftast
väldigt enkelt

Jag har dig i min famn
och jag vet att det är nu”

Och tidsfristen blev tyvärr inte så lång. För resten är som de säger, historia. Den totala magi som i sina bästa stunder tycktes upphäva alla kända musikaliska tyngdlagar och som var Reeperbahn hösten 1982 och våren 1983 fick inte förbli. Något fruktansvärt hände. Något som också bidragit till mytbildningen kring bandet vid den här tiden. Peter Ivarss omkom under oklara omständigheter tidigt i september 1983 och det är än idag omdiskuterat om det var självmord eller en olyckshändelse. Janne Kyhle och Peter Korhonen lämnade bandet. Ivarss tragiska död, vid 23 års ålder, verkar än idag vara ett obearbetat, illa läkt själsligt sår för de inblandade, ett mysterium och ett svart hål.

Och mysteriet sluter sig kring Reeperbahn och dess gudabenådade postpunk anno 1983. Hösten kommer och med den ett nytt band och ett nytt sound. Reeperbahn var förändrat och även om sista plattan ”Intriger” också är fantastisk och har sina höjdpunkter måste jag placera den under ”Peep-Show”. Men det är också bara i jämförelse med detta mästerverk som ”Intriger” kommer i skuggan. Jag ska skriva om Intriger i en senare blogg. Det är den också värd. ”Små druvor” på denna platta är kanske en av de mest kända av Reeperbahns låtar och det kan vara intressant att berätta att det är trummisen Fred Asp, sedermera Imperiets trummis, som skrivit den. Det är en sagolikt vacker och drömsk skapelse.


Intriger”, 1983; med Denise Grünsteins vackra foto av Dramatenskådespelerskan Kristina Törnqvist

Men just nu vill jag puffa för det remarkabla faktum att Reeperbahn återutger HELA sin skivkatalog på CD. Det är stort och mycket efterlängtat.  T A C K  Reeperbahn för detta odödliga bidrag till den svenska musikhistorien och för alla de ögonblick då er musik varit ett soundtrack till mitt liv! Ni regerar!

Fortsättning följde, läs här om sista plattan ”Intriger”, om hur postpunk blev popfunk, bandets sista år och upplösning:
https://japetus.wordpress.com/2012/03/18/reeperbahn-intriger-fran-postpunk-till-popfunk/

55 svar to “Ni roar mig! Reeperbahn återutger rubbet”

  1. Fick LL-katalogen i julklapp förra året. Skriver upp det här sköna släppet i år på önskelistan. Måste ha! Jag har nästan bara lyssnat på Olle, men inte på Reeperbahn så därför blir det extra ”kul”. Tack för en intressant och välskriven blogg.

  2. Dan Sundquist Says:

    calle
    plattorna kommer inte ut till jul!
    januari 2008 är nytt relrasedatum.
    det är ett så omfattande arbete med att sammanställa allt
    så vi låter kvalitet gå före profit i detta fallet!!!
    hoppas du inte är alltför besviken.
    ha det bra/ danne s

  3. Patrik Cassenac Says:

    Worth waiting for…
    Min Reeperbahn top five just ikväll..
    1. Min Instinkt (Venuspassagen)’
    2. Dansar (singel)
    3. Vackra Livet (Peep Show)
    4. Hjälte (Venuspassagen)
    5. Underground (P3 Tonkraft)

    Reeperbahn, mitt absoluta favvoband ever. Tack som fan till den/de som drog igång detta projekt!

  4. Vad händer med återutgivningen?

  5. Senaste nytt från Danne s (förra veckan) är att skivbolaget haft krångel och att det tar ett tag till, efter sommaren som jag förstod det. Rätta mig om jag har fel om du ser det här Danne!

  6. Tack för informationen, ser man fram emot!

  7. Kan bekräfta från säker källa att skivbolaget beräknar släppa boxen efter sommaren, ”i höst”. Det ser vi fram emot!

  8. Fin artikel, håller med dig helt och hållet om Peepshow som no 1. Den skivan är sönderspelad och jag söker ett nytt ex. Jag ser fram emot Remaster, har inte köpt en box på mycket länge, men nu ska lädret fram, helt klart.

  9. Någon som hört nåt mer om återutgåvor/remasters/box ??

  10. Kolla min blogg:

    Reeperbahn-boxen – en viktig musikkulturell angelägenhet!

    Räknar också med att snart ha ännu mer och bättre info om detta!

  11. […] Han har skrivit många blogginlägg längs vägen till det slutgiltiga släppdatumet, bland annat detta nördigt ingående och jublande inlägg efter allra första nyheten om återutgivningen. Lägg […]

  12. Såg Reeperbahn igår i Helsingborgg – en underbar upplevelse!

  13. R.I.P Peter Ivarss…det hade blivit en stor musiker av dig fall du levt idag …men på filmen ”g” och alla skivor med de olika band du spela i lever du ju för alltid

  14. Det har faktiskt kommit fram uppgifter som onekligen pekar på att Ivarss inte alls tog livet av sig utan föll från fjällgatan precis brevid Ersta sjukhus och kyrka på söder

    det är fler som fallit ner där och vissa har hoppat men det är så mycket som tyder på att Peter föll på grund av sinnestillstånd och han kan ju även ha halkat

    Peter är en som det är kul att fantisera om när han spelar baaasss som bara han kunde och han verkar vara en av de finare personerna som vandrat på denna jord

    det är iofs väldigt typsikt för dom som dör unga…de flesta av dom är sånna man skulle ge allt guld i världen för att få tillbaks

    • Ja det finns olika teorier om vad som verkligen hände den där sommarnatten 1983… Var det ett medvetet och överlagt självmord? Var det en tragisk olyckshändelse i samband med att han spontant stuckit ifrån en fest? Jag har talat med några av dem som kände Peter och det hela framstår som ett smärtsamt och illa läkt sår. Det verkar inte finnas något säkert svar och det hela blir bara spekulationer kring vad som verkligen hände då för 28 år sedan. Det som hände var djupt tragiskt och vi förlorade en av landets bästa rockmusiker som hade så oerhört mycket mer att ge. En tragedi…

  15. Nej det har faktiskt kommit fram fakta om peter ivarss tragiska öde som bevisar att det inte var självmord.

    detta tack vare agent-f och några av Ivarss vänner … han föll av misstag ner på stadsgården nedanför fjällgatan nära ersta sjukhus och ersta kyrka

    såret läker nog aldrig eftersom ivarss var en underbar kille och en galant musiker som hade så jävla mycket kvar att ge

    men att skriva det var självmord är lögn eftersom de kommit fram andra fakta som bevisar motsatsen

    • Dannie, tack för att du kommenterar min blogg och nu bjuder på nya och hittills okända fakta i detta svåra och känsliga trauma, den tragedi som Peter Ivarss död var. De personer, inklusive mig själv, som hittills använt ordet ”självmord” som ett möjligt svar på gåtan har naturligtvis gjort det i god tro eftersom det var en av möjligheterna. Det är naturligtvis ingen som medvetet velat gå med några ”lögner” och självfallet inte jag heller. Jag har själv talat med några av Ivarss vänner och det har framgått att detta varit en djupt chockande och svårförklarlig händelse där uppenbarligen ingen vetat vad som hände den där sommarnatten 1983. Det här är som sagt nya fakta och jag får ta till mig dem eftersom jag utgår från att det du säger är sant. Tyvärr ändrar det ju inte på det oerhört tragiska faktum att Sveriges bäste rockbasist rycktes bort ifrån oss alltför tidigt. Han hade naturligtvis oerhört mycket kvar att ge. Vilken tragedi!

      • Calle & Danne… ni har helt rätt i att Peter var sveriges absolut bästa basist och jag tänker på honom ofta …drömmer mig tillbaks till en fjärran tid

        Som Danne nämnde undersökte jag + andra olyckan och jag kan med 100 % säkerthet säga att Peter föll av misstag ner för fjällgatans räcke…

        det är nämligen inte vidare högt räcke utan vem som helst som lutar sig över för mycket kan trilla ner och därför är det livsfara om man kommer cyklande i backen uppför ersta kyrka och råkar få sladd på cykeln …

        sen med tanke på hur ivarss låg på marken kan de bara varit fall av misstag + annat vi kan ta en annan dag

        Jag har bra kontakt med vissa av Ivarss polare och talar även ibland med killarna i TT-reuter…alla är så sårade över Ivarr och de kommer aldrig riktigt läka …så äre när en så underbar person rycks bort……har själv vart med om det men man blir så väldigt mycket mer tacksam för alla stunder man fick ha me personen och de man fick av den

        Ivarss var utan tvekan sveriges allra bästa + sötaste rockbasist med en enorm charm och hjärta av guld……vet bara en till sån basist och det är Michael Steele från the bangles (den rådhåriga tjejen)

        dom två borde gift sig….vilket basistpar

        Michel går att få tag på och snacka med även om hon lämnat bangles men ivarss dröjer det innan vi får möta igen

        men en vacker dag så ….vet han ler ner mot oss och det känns skönt att tänka på honom

      • Tack för ditt inlägg!
        Det är sorgligt att Peter nu är borta sedan så länge och det kan inget ändra på (tyvärr!) men det är förstås ändå skönt att tro att det var en olyckshändelse. Mycket hellre det än att behöva tro att han mådde så dåligt att han själv medvetet(?) valde den sista utvägen. Och räcket där är inte högt, har tänkt på det själv många gånger när man kommer över krönet på Erstagatan och ska till Fjällgatan att det är en litet obehaglig känsla. Trevligt det du skriver om Michael Steele, har själv lyssnat mycket på Bangles genom åren.

  16. Då har du inget emot att disskutera henne och Peter med mig….NICE

    Dom både hade många likheter ska folk veta

    Dom båda var

    1.världens bästa basister
    2.söta/vackra i facet så det räckte och blev över
    3. ödmjuka och godhjärtade som bara den
    4.karismatiska och uttrycksfulla i sin style
    5.väldigt känsliga och ömtåliga
    6.gjorde låtar som stannar kvar i örat år efter år

    Visst är de vackert vid ersta…är uppvuxen där runt om eftersom vi haft en präst i familjen som jobba där 15 år

    har vart i Peters port och runt om ..kan se det hela framför mig

    hur han peter von gegerfelt och john essing knatar runt där… gerger felt och essing har jag kontakt med

    dom är härliga boys även om dom tyvärr gått skilda vägar….de förstörde mycket då ivarss dog….john blev aldrig den samme och gegerfelt längta bort

    önskar att september 9:e inte skett….ivarss skulle åkt hem och vilat upp sig istället

    • Har pratat en hel del med Håkan Waxegård som kom upp till Stockholm den där dagen för att hälsa på herrar Ivarss, Essing och von Gegerfelt i lägenheten på Erstagatan. Men det var kaos och förvirring och chock han mötte den dagen. Ja jag önskar verkligen att det aldrig hade behövt hända. What a terrible waste!

      • I know my friend…men du ska veta att essing och gegerfelt oxså splittrades + att de blev värre ju längre åren gick

        Essing sa att dom har varandra kvar som vänner men inte på vanligt sätt utan peter sitter som på deras axel och dom på varandras

        det är rätt tragiskt att de ska sluta på det där sättet men sånt är livet….någonstans finns man där för varandra ändå

        det är lite om i Texas låt ”in demand” ….man är lessen i efterhand för de man aldrig fick uppleva då de är för sent

        se själv ..du fattar hur jag menar

  17. Håkan Waxegård blev glad när jag ringde honom och snacka lite om peter och om musik + annat….de va ett tag sen man såg/hörde Håkan men han verka må bra

    tack för att du nämnde honom Calle…hade nästan glömt Håkan men han var ju en av dom jag verkligen hade respekt för inaom musik-branschen

    förstår han var polare med Ivarss och Essing

    • Ja Håkan har det bra och trivs med livet 🙂 Det är han väl värd! Brukar återkomma till hur tacksam jag är att han fick Reeperbahn att återuppstå på första Hultsfredsfestivalen 86. Var du där och såg dem då?

  18. Hahahah nej nej ..86 lyssna jag till bangles ”manic monday” och va på tok för ung för att gå på festival ….haha

    svara på mailet jag skrev ..din yahoo funka inte men passagen

    det är bra du har så god musik-smak ….ska ha tag i Pontus holmgren …längtar efter en av hans låtar så jag kan döööööööööö

    • Kul att du gillar min musiksmak! Vet du jag fick för mig att du var jämngammal med Peter och hade träffat honom efter det du tidigare skrivit.

      Om du gillar Pontus Holmgren hoppas jag att du läst den här bloggen:

      ”Moln på marken” – glittrande svensk pojkrumspop på 90-talet

      • Hur kunde du få för dig det? fall jag mött honom hade jag kunnat stoppa det som hände eftersom jag med all sannorlikhet hade fattat de skulle gå åt göta-petter

        dessutom hade jag aldrig låtit honom hålla på med lsd och sån skit…..den där Watson snade va nog inte någon förebild men han försvann ju sen efter peters död….snacka med von gegerfelt idag om det……han är 48 idag men vi snackar som om vi känt varandra hela livet

      • Därför att du skriver om händelser och personer som om du var med när det hände, som om du träffat Peter Ivarss. Det är väl härligt att du är så engagerad! Rock on! 🙂

    • Gamle skojare där, såg att du är född ’84 så du måste verkligen ha varit en av Bangles absolut yngsta lyssnare då ’86… 😉

      • hahaha jag sa aldrig jag var lika gammal och rynkig som er 60-talister

        hur tror du då jag skulle kunna vara modell nu?

        peter ivarss vet jag saker om för att jag fattat vad som hände + gjort undersöktning och känner några av hans vänner

        hade jag umgåts med honomn på den tiden hade han inte varit död kan jag lova…. hade aldrig tillåti lsd-rundan

        bangles, lena ph,madonna är folk jag såg som bebis på tv då Kia berg hade ”bagen”

        pontus holmgren och webstrarna är folk jag vart med från start och följt i åren

      • Jag skrev den här bloggen som en hyllning till mina svenska rockfavoriter Reeperbahn – och deras fantastiske basist Peter Ivarss har givetvis en särskild plats i den berättelsen. Jag ville skriva för att uttrycka min kärlek till bandets musik och vad den betytt för mig genom åren.

        Det här är min blogg och jag vill att den ska ska handla om musik och kärleken till den – och ha en positiv ton. Vi hamnar litet väl långt från ämnet när kommentarerna börjar glida in på dissande av andra artister, läsarnas modellkarriärer och ironiskt fördomsfulla kommentarer om 60-talister (hur skämtsamma de än må vara)…

        Därför klippte jag helt enkelt bort den negativa kommentar du skrev om en annan svensk artist och jag tycker nu det är bäst vi stannar här och behåller trevlig ton och positiva energier! Vi behöver mer av den varan i såväl små bloggar som denna och samhället i stort!

        Japp, Webstrarna började spela 1985 och Cia Berg körde ”Bagen” hösten 1984 och våren 1985 så då måste du verkligen ha varit en bebis. Alla har vi varit små – vid olika tidpunkter bara!
        Men om jag hade fått önska något hade jag önskat att du varit litet äldre så du kunnat stoppa det hemska som hände Peter Ivarss…

  19. Jo det önskar jag med men de finns tyvärr andra vi inte han stoppa heller som Alma Eklund eller Johanna Sjöström

    men man lär sig och La Camilla henemark hann jag stoppa så
    jag kämpar vidare….

    det kommer ju en musikvideo + singel från agent-f som heter ”golden chance ” och handlar om självmord och annat människofördärv

    till detta kommer oxså en hjälplinje för ungdomar med sånna tankar …det var mitt eget Initiativ

    • Det låter toppen att du engagerar dig i denna svåra fråga! Och jag passar på att rekommendera organisationen SPES som alltsedan tidigt 90-tal hjälpt människor med denna svåra problematik.
      http://www.spes.nu/
      Jag förlorade själv en vän för länge sedan och engagerade mig i ett antal år för att hjälpa andra inom ramen för SPES verksamhet.
      Men vi kan ju i det här sammanhanget i åtminstone glädjas åt att Peters död inte berodde på självmord, utan helt enkelt bara var en mycket sorglig olyckshändelse som dina samtal och efterforskningar kunnat visa. Det var inte pga djup depression eller livsleda som vi förlorade honom.

  20. ”agent-f”, ”hjalle” och ”dannie” är samma person…han har gjort likande inlägg på andra bloggar etc.

    • Aha… Intressant! Tack för den klargörande kommentaren. När jag tittar närmare på IP-adresserna från ”dem” som gjort dessa kommentarer kan jag se att de alla kommer från samma dator. Vilket i princip bekräftar det du skriver. Har i det här fallet, av olika skäl som jag inte vill gå in på här i bloggen, haft anledning att börja misstänka att det var just så men inte detaljkollat inläggen förrän nu.
      Tack igen!

      Min reflektion – Varför gör folk så här? Jag tycker det är sorgligt när någon utger sig för att vara nån annan än de verkligen är och gör fejkade uttalanden. Litar de inte på värdet av sina egna ord och sin egen uppfattning? Det är ett oärligt beteende som naturligtvis alltid motverkar sig själv i slutänden.

      Jag vill fortsätta kunna tro gott om folk, lita på dem och ha en juste och ärlig blogg utan fejk och fusk och hoppas slippa behöva kolla IP-adresser i fortsättningen.

      OBS !!!
      Som jag skrev tidigare när kommentarerna började driva för långt från ämnet. Den här bloggen är skriven som en hyllning till mina favoriter Reeperbahn och jag ser nu fram mot fler kommentarer som berör det som bloggen handlar om – dvs bandet Reeperbahn. Du som fortsätter envisas att skriva här under olika namn, men oftast från samma IP-adress och med samma lätt igenkännliga sätt att uttrycka dig, dags att lägga av! Om du vill fortsätta promota dig själv, din karriär och det du brinner för, skaffa en egen blogg! Du har redan fått stort utrymme här och dina kommentarer står ju kvar för alla att läsa.

      Det kanske är så att Peter Ivarss död var en olyckshändelse och den uppfattningen har du tydligt förklarat här en gång för alla. Lägg nu istället din energi och din tid på nåt av alla de positiva saker du berättat om att du håller på med! Verkar så onödigt att du som gör så många viktiga och bra saker slösar tid på fler namnbyten och missriktade kommentarer i just min blogg. Lycka till!

  21. Bloggen utsätts nu för en kampanj av inlägg utanför ämnet som jag inte vill publicera. Blogginläggen kommer från felaktiga/fejkade mejladresser som det inte går att svara på. Det bara studsar för det är inga riktiga adresser. Ofta, men inte alltid, kommer inläggen från samma IP-adress. Det inläggen har gemensamt är att det ständigt handlar om samma person och att det är skrivet med samma lätt igenkännliga stil.

    Som om inte det räckte kommer nu också sms om detta till min privata mobil med olika skruvade vädjanden om att genast börja ta in de nya kommentarerna i min blogg. Någon har gjort sig besväret att leta rätt på mitt privata nummer. ”Personerna” som sms:ar mig tycks oftast använda samma hemliga mobilnummer och det började redan för flera veckor sedan. Men det är ständigt samma budskap, samma person som gör sig påmind via alla tillgängliga kanaler från hemliga telefonnummer och fejkade mejladresser.

    Det hela har blivit väldigt olustigt för mig och är ren stalking, förföljelse och ofredande.

    Sluta nu genast med detta!

  22. Jag kan bara tala för mig och jag vill först och främst tacka för en bra musikblogg som tar upp mina barndomsgudar Reeperbhan

    Jag har läst hela reeperbhan storyn här på sidan så jag börjar skratta smått när ni börjar med pajkastning sen klagar på att andra sidan gör motstånd

    förstår du inte att folk blir arga på dig om du snackar skit om andra
    på din blogg? det är väldigt omoget för en man i din ålder och meningen var väll att denna sida skulle handla om Reeperbhan?

    koncentrera dig på gruppen istället och slut fred med omvärlden

    tack för en kanonblogg

  23. Ah! Ljuvliga ungdomsminnen man har till Reeperbahns musik. Inte utan att man blir nostalgisk och tänker tillbaka på all hårsprej man hade i luggen. 😉

    • Hej vännen!
      Det låter härligt! Och jag kan tänka mig att du hade en hel del hårsprej för att få rätt stuk på luggen!
      Reeperbahn är och förblir grymt bra – extra kul att deras temporära återuppståndelse på Forever Young-turnén 2010 blev så bra som den blev.
      Kritikerna brukar ju generellt sett inte gilla den typen av återföreningar, men den här gången funkade det verkligen!

  24. Efter att ha sett dokumentären om Olle Ljungström blir jag en smula nostalgisk… Vad bra han var, vad bra DOM var och vad jättebra Olle var i På spåret!

  25. Reeperbahn rockar!
    Tack Calle för en bra blogg, Forever Young 2010 sitter för evigt etsat i hjärtat som en stor musikuplevelse!

  26. Som alltid bra skrivet om ett av sveriges bästa band genom tiderna Calle! Olle rules!

  27. Härlig musik… du fick mig in på Olle och Olle fick mig in på Reeperbahn. Tack för att du expanderat mitt musikaliska universum! 🙂

  28. Andreas Brotanek Says:

    Kul att hitta din blogg Calle.

    Blir alltid påmind om en tid då jag var ung och odödlig när jag hör Reeperbahn. Tanken är att jag ska få igång min gamla vinylspelare och då blir det vinyl mania goes Southside. Bandet har ju en given plats under nämnda lilla event. Musiken är i vilket fall tidlös även skivorna i sig kanske är lite sprakiga efter en förfest eller två 🙂

    Simma lugnt

    EL Gordo

  29. Kära vänner min hett emotsedda Reeperbahn top five just nu. Ungefärlig uppdatering vart fjärde år 😉

    1. Månen
    2. Dansar
    3. Venuspassagen
    4. Hjälte
    5. Det vackra livet

    Calle jag har fortfarande en CD till dig…

    Patrik

    • Tackar för den uppdateringen Patrik! En stark lista… Och en särskild kultstatus eftersom den inte alls domineras av Peep Show och Intriger. Kult som sagt!
      Det där med CDn får vi styra upp! Hörs på FB!

  30. Tack för påminnelsen! Jag tror det blir en Reeperbahn-eftermiddag på kontoret i dag (om arbetskamraterna samtycker – men hur skulle de kunna misstycka?)

  31. Everyone loves what you guys are up too. This type of clever work and reporting!
    Keep up the great works guys I’ve incorporated you guys to my own blogroll.

    • Could you be a bit more specific, what is it about my blog about a Swedish new wave band of the 80s that you find so interesting? Or is this nonsensical comment just another piece of mindless spam?

Lämna en kommentar